Slager uit Linschoten wint verkiezing van het Groene Hart Streekproduct

Ferry Lempers, ambachtelijke slager uit Linschoten, heeft met zijn Strivali de verkiezing van het Groene Hart Streekproduct gewonnen. Top-kok Pierre Wind koos zaterdag 26 september in het Archeon in Alphen aan den Rijn het flinterdun gesneden, gedroogde rundvlees als winnaar.
In de strijd om het lekkerste Groene Hart streekproduct is de Dutch Cheesecake van Patissiers Femke en Sander uit Reeuwijk tweede geworden en de frambozen-mandarijn-basilicum jam van Lekkers & Moois uit Zevenhoven derde. De finalisten waren op woensdag 16 september door een culinaire vakjury gekozen.
Pionier
Pierre Wind was in het Archeon over de producten van alle finalisten enthousiast. De jam noemde hij “eng lekker en puur natuur” en ook de cheesecake vond hij heel erg lekker. De Strivali vond hij echter het meest bijzondere product. “Vlees van melkkoeien op je bord was lange tijd not done, maar dat wordt nu anders. Deze slager weet de mooie smaken die nog in het beestje zitten eruit te halen. Hij is een mantelzorger voor de biologische melkkoeien, want het vlees van deze koeien gaat niet verloren. Een pionier dus in het Groene Hart met een mooi product waar je van blijft eten.” Sowieso riep Pierre Wind aanwezigen op trots te zijn op de unieke streekproducten uit het Groene Hart.

Slager Ferry Lempers is blij verrast met de titel. “Ik heb een passie voor het maken van lekker vlees. Samen met een biologische melkveehouder heb ik gezocht naar een goede plek voor oude melkkoeien. Door andere bereidingstechnieken en de juiste kruiden zijn van het vlees van deze koeien nog heerlijke producten te maken. Maar geduld is noodzakelijk want het vlees moet 6 tot 8 weken rusten voordat ik het kan verwerken. Ik hoop dat deze titel anderen inspireert om oude bereidingstechnieken te herontdekken en daar mooie producten mee te maken.”

Streekproducten
De verkiezing van het Groene Hart streekproduct wordt ieder jaar door stichting Groene Hart, kloppend hart georganiseerd om te zorgen dat producenten van streekproducten uit het Groene Hart worden uitgedaagd steeds met nieuwe en kwalitatief nog betere streekproducten komen.
Slow Food Groene Hart is dit jaar medeorganisator. Het evenement wordt gesponsord door Rabobank, Archeon, Hoogvliet en gemeente Alphen aan den Rijn.