Iedereen in de actiestand in het Groene Hart Ziekenhuis

Gouda – Terwijl buiten de witte vlaggen met rode harten wapperen voor ‘ons’ ziekenhuispersoneel begint de rust terug te keren in het Groene Hart Ziekenhuis. Er is landelijk een daling te zien in het aantal sterfgevallen ten gevolge van COVID19 en ook het aantal ziekenhuisopnames daalt. Twee weken geleden spraken we al met Ted Koster, internist en infectioloog van het GHZ. Hij gaf ons een inkijkje in zijn activiteiten als arts op de corona-afdeling. Vandaag willen we alles weten over de Spoedeisende Hulp (SEH) en spreken we met Hans Koenis, teamleider van de SEH en de Acute-Opname-Afdeling (AOA) en met Kees Slappendel IC- en SEH-verpleegkundige in opleiding.   

Wat is er veranderd in jullie werk sinds de uitbraak van het coronavirus?
Koenis: ‘We werden geconfronteerd met COVID19 en hadden nog geen concreet plan van aanpak voor deze pandemie. We zagen hoe de druk opliep in Brabantse ziekenhuizen en hebben hier vervolgens snel op ingespeeld. Het ziekenhuis ging deels op slot voor de normale zorg en we hebben ons vooral gericht op de COVID19-patiëntengroep. De structuur van het GHZ werd hierop zo goed mogelijk aangepast. We werken op dit moment nog intensiever samen met huisartsen en de huisartsenpost en onze patiënten bevinden zich meer geconcentreerd in groepen in het ziekenhuis.’ Slappendel: ‘Eigenlijk is er qua patiëntenzorg op de SEH niet veel veranderd. Op de Spoedeisende Hulp brengen we de medische voorgeschiedenis zo goed mogelijk in kaart en bieden we de zorg die op dat moment voor de patiënt nodig is. Het verschil met de situatie vóór corona is vooral dat er veel maatregelen zijn genomen om de verspreiding van het virus tegen te gaan en de veiligheid van onze patiënten  en medewerkers te waarborgen. de omstandigheden veranderden heel snel.’

Jullie behandelen 3 typen patiënten: patiënten met COVID, patiënten zonder COVID (met bijvoorbeeld een breuk), en patiënten met beide (een gebroken been en COVID). Hoe werkt dit?
Koenis: ‘Patiënten komen via verschillende kanalen binnen: met de ambulance of via de huisarts. Er is een loket ingericht in het ziekenhuis waar screening plaatsvindt. Er wordt een uitvraag gedaan van de klachten en als deze coronagerelateerd zijn of lijken vervolgen patiënten de route naar de coronawachtkamer. Staan aandoeningen los van corona, dan betreden patiënten het ziekenhuis via een andere ingang. Deze route is dus fysiek gescheiden van de plaats waar patiënten met (verdenking van) het coronavirus het ziekenhuis betreden.’

Slappendel: ‘Op de SEH is de werkwijze steeds verder aangepast. De collega’s die de coronapatienten verzorgen, dragen beschermende kleding en gezichtsbescherming. Meestal verblijven we, vanwege de warmte van het pak en de intensieve werkzaamheden, 2 à 3 uur op deze afdeling, waarna we wisselen met collega’s. Daarna gaan pakken, mondkapjes en brillen uit en af en als we onze handen hebben gewassen met desinfecterende zeep kunnen we zonder bescherming verder op een van de andere afdelingen.’

Herkennen jullie de beelden in de media? Hoe komen mensen binnen?
Slappendel: ‘De beelden zijn wel herkenbaar. Alle symptomen waarover je hoort komen voorbij. De ene patiënt heeft last van lichte benauwdheid, de volgende kan twee woorden zeggen en de derde heeft zo veel ademnood dat hij geen woord meer kan uitbrengen. Andere patiënten komen binnen met hevige buikpijn. Duidelijk is in ieder geval dat mensen zorg nodig hebben.’

Wat doet deze crisis met jullie en jullie collega’s?
Koenis: ‘In het begin was ik elk uur aan het schakelen. Ik hield de actualiteiten in de gaten en kon eigenlijk ook geen stoom afblazen, omdat ik zowel thuis als op het werk in het ‘corona-keurslijf’ zat.’ Slappendel: ‘We hebben heel veel waardering ontvangen, intern en extern. We krijgen videoboodschappen van de Raad van Bestuur en van de teamleiders. Het saluut dat de burgemeester ons kwam brengen met de politie en brandweer was heel indrukwekkend en we zijn overladen met lekkernijen en attenties. Dat geeft een heel groot gevoel van waardering.’

Hebben jullie meer uren gewerkt dan normaal?
Slappendel: ‘Ik denk dat ik enkele extra diensten gedraaid heb en wat meer losse uren gemaakt heb, maar eigenlijk verliep alles heel vloeiend en snel. Er werd een aparte roostergroep aangemaakt en personeel dat even niet ingezet kon worden op andere afdelingen is bijgesprongen op de corona-afdelingen. Ook coassistenten en oud-medewerkers meldden zich om te helpen. Er wordt door de leidinggevenden ook wel op toegezien dat we onze rust krijgen en niet te veel uren achter elkaar maken.’ Koenis: ‘De eerste weken waren heel hectisch, de situatie veranderde per uur en ik had moeite de zorg los te laten. Voor het GHZ veranderde er in kort tijdsbestek heel veel. Van een bureaucratische organisatie -en ik zeg dit met een glimlach- werd het ziekenhuis nu vloeibaar: iedereen stond in de actiestand en stelde zich flexibel op. In korte tijd hebben we heel veel voor elkaar gekregen en daar ben ik heel trots op.’

Hoe kijken jullie aan tegen het versoepelen van de maatregelen omtrent COVID? En zijn jullie bang voor een nieuwe piek?
Koenis: ‘Aan het begin van de crisis kwamen mensen ziek binnen, zo ziek dat ze op de IC belandden. Veel mensen werden ook positief getest op corona. Nu zien we dat patiënten wel ziek zijn, maar minder hevig. Er worden ook minder mensen positief getest op het virus; het lijkt op dit moment uitgeraasd. Als we de specialisten mogen geloven zal dit virus, net als een griep, af en aan blijven rondwaren en dus houden we binnen het GHZ rekening met opschalen. Ons voordeel is dat we eerder en beter screenen en dus beter voorbereid zijn. Om de besproken ‘nieuwe piek’ te voorkomen, hopen we wel dat alle mensen zich ook de komende weken echt nog aan de gestelde maatregelen houden.’

En de reguliere zorg?
Koenis: ‘Die wordt op dit moment weer stap voor stap opgestart. We kunnen niet vaak genoeg zeggen dat mensen niet hoeven te twijfelen om te komen: we kunnen gewoon zorg bieden en houden de stromen binnen het ziekenhuis goed gescheiden. Er is inmiddels ook een landelijk voorschrift met betrekking tot de prioritering van zorg. Het blijft echter maatwerk. We willen dus zo snel mogelijk ook weer patiënten die niet-spoedeisende zorg nodig hebben gaan behandelen. Hiervoor wordt dus nu in het GHZ zorgvuldig een plan opgesteld.’

Heeft u lokaal nieuws uit Gouda of omgeving?
Mail het ons via 
redactie@degouda.nl

Download nu deGouda App voor iOS en Android

08-05-2020 13:45