Nieuwe rubriek in Weekblad deGouda: De Leerkracht (Joey van der Plas)

by saskia / 08 januari 2018 / No Comments

Gouda – Het onderwijs. Een veel besproken plek, waar iedereen deel aan neemt of heeft deelgenomen. Ook een plek waar iedereen een mening over heeft. In deze serie gaan we in gesprek met verschillende leraren en leraressen. Hoe denken zij over het onderwijs en wat maakt voor hen het onderwijs zo bijzonder?

Groep 8 is een jaar waarin voor de kinderen veel te gebeuren staat. Zo gaan ze een eindmusical maken, op kamp, leggen ze de CITO-toets af en worden ze klaargestoomd voor een nieuwe school: de middelbare school. Joey van der Plas (24) is meester van groep 8 aan de Prinses Julianaschool. Hoe ervaart hij groep 8 en hoe is het om als meester voor de klas te staan?

“Onderwijs moet je passie zijn.” Dat is -volgens Joey een van de belangrijkste redenen om als juf of meester aan de slag te gaan. Sinds twee jaar is hij werkzaam bij de Prinses Juliaschool. Begonnen in een -invalpool in verband met zwangerschaps-vervanging, -blijven hangen in groep 8.
“De kinderen in groep 8 zijn anders. In groep 8 kan je meer van ze verwachten en veel meer in gesprek gaan over hun eigen ontwikkeling en hun verantwoordelijkheid. Dat is ook wat ik graag wil overbrengen, het verantwoordelijkheidsgevoel. Je zit hier voor jezelf en niet voor een juf of meester het werk te maken. Door constant in gesprek te zijn over hun leerdoelen en één keer in de drie maanden met ze een evaluatiegesprek te voeren over hun eigen doelen, merk ik dat de kinderen dat in de gaten krijgen. Ze mogen zelf -aangeven waar ze graag beter in willen worden. Wel confronteer ik mijn leerlingen als zij geen hulp meer komen vragen of om extra stof vragen. Je wilde tenslotte ergens beter in worden.”

Op de vraag ‘wat is voor jou het belangrijkste aan lesgeven’, heeft Joey een duidelijk antwoord: plezier. “Bij mij staat plezier op nummer één. Tuurlijk moet er ook serieus gewerkt worden, maar zonder plezier kom je nergens. Ook vind ik dat de kinderen veel moeten kunnen inbrengen en daarmee aan de gang gaan. Zoals je ziet zijn de ramen een groot kunstwerk. Dat hebben zij zelf gemaakt, maar je ziet dat het onderwijs is. En dat is belangrijk.”

Een man voor de klas
Een veel besproken onderwerp wat kinderen wel eens missen in het onderwijs. “Ik merk dat voor alle kinderen het goed is, dat ze een meester hebben. Je benadert de kinderen zowel bewust als onbewust anders dan een vrouw. Het zou goed voor leerlingen zijn om vaker een meester te hebben.”

Werkdruk
Na een werkdag kan Joey makkelijk alles van zich af laten glijden. “Ik stap in de auto en kan mijn gedachten makkelijk van mijn werk afhouden. Doordat ik mijn werk en privé duidelijk scheid, weet ik grenzen aan te geven. Het komt weleens voor dat je ’s avonds thuis nog wat moet werken of langer op school moet blijven, bijvoorbeeld de toetsen nakijken. Dat ervaar ik niet als werkdruk.”