Als redactie ontvangen wij dagelijks vele persberichten met het verzoek tot plaatsing online of in ons weekblad deGouda. Echter we hebben maar beperkt ruimte op print en beperkte menskracht om alle berichten te verwerken en dus moeten we kritisch zijn bij de poort. De wijze van aanleveren van je persbericht is van invloed op de kans dat we het bericht online of in de krant overnemen. Onderstaand vijf tips voor het aanleveren van je persbericht:

Lever je persbericht in Word formaat aan.
Een bericht in Word formaat geeft ons de mogelijkheid om direct met je bericht aan de slag te gaan. We ontvangen vele berichten in PDF formaat. Deze zijn vaak lastig te kopiëren of zelfs beveiligd hiervoor.

Platte tekst graag!
Gewoon je bericht in platte tekst aanleveren. We ontvangen compleet opgemaakte pagina’s met allerlei kleurtjes en franjes. Daar kunnen we helemaal niets mee!

Geen flyers.
Flyers zijn niet bruikbaar. Vaak worden ze als een plaatje opgestuurd in de hoop dat we het kunstwerk 1 op 1 in de krant of online plaatsen. Dat doen we nooit.

Foto’s graag als link in de Cloud
Een foto toevoegen aan je persbericht kan handig zijn. De grootte van de bestanden vormt vaak een probleem voor de verzender. Een eenvoudige oplossing hiervoor is om je foto’s in de Cloud te zetten en in je mailbericht aan ons een linkje te plaatsen naar de foto’s. Dit kun je bijvoorbeeld doen via je onedrive.live.com of een Dropbox account.

Stuur je bericht op het moment dat het relevant is.
Actueel nieuws of gebeurtenis is altijd direct relevant. Een evenement kun je ongeveer 3 weken van te voren versturen maar eerder dan een maand heeft geen zin. Een herinnering daags van te voren is ook goed maar niet te vaak.

Uiteraard is de inhoud van je bericht net zo belangrijk als de wijze van aanleveren. Een commercieel bericht plaatsen we graag maar dan tegen vergoeding. De do’s en don’ts aangaande de inhoud van een persbericht behandelen we over 2 weken.